Wednesday, April 03, 2019

BERSALIN TANPA RASA SAKIT PART 1

Sini aku coretkan waktu² time aku nak bersalinkan Zidane. Setiap anak aku kelahiran diorang berbeza & unik. Aku revised sket experience labour diorang..

Arsyad
pecah air ketuban @ 35 weeks kat kedai makan. Admit HSB tapi Dr bagi 3 hari utk rasa sakit natural. Ngam² hari ke 3 mmg rasa sakit. Syukur tak kene induce.. kene jahit

Qayla
turun darah masa jalan² kat JJ.. admit labour room kul 8pg, kul 10pg dah deliver.. kene jahit.. no induce..

Feiyaz
kene ceaser @ songsang kat HSA.. admit wad kelas 1.. bedah yg pertama hari tersebut kul 8 pagi.. lepas abis bius, alhamdulillah tak rasa sakit.. 

Zahin
lahir kat rumah.. suami jd bidan.. takde koyak.. kene admit wad paed 5 hari utk on antibiotics sbb lahir kat rumah..

Kisah Zidane
Pregnant kn Zidane aku ade GDM.. sama time pregnant kn Zahin & Feiyaz.. but this time Dr bagi pregnant sampai full term, no need to be induced at 38w mcm sebelum² ni.. so sampai dah masuk 40w aku belum rasa sakit lagi.. Dr & nurse dah warning, cukup 40w kene terus gi HSA so pagi² aku dh serah diri kat HSA utk di induce.. aku seram ok, fobia sgt² dgn induce ni sbb aku tau bende tu menyakitkan tp what todo?? nasib ko la labu hehehe.. kul 9 pagi admitted wad kelas 3 dulu sbb kelas 1 penuh.. as usual Dr buat bacaan dan check bukaan.. terkejut sgt aku bila Dr bgtau bukaan aku dh 2cm.. sbb aku belum rasa sakit ape² lg..


Lps tu rehat kat katil.. sebelah katil aku nama dia Zu; dia pon baru admit pagi tu.. kes dia dah lebih hari so pagi tu Dr dh scheduled utk masuk induce sbb bukaan Zu belum ade.. fyi, kalo tak aku pon sama kene induce tp sbb aku dh bukak 2cm tak jadi induce.. syukur Ya Allah!!

Budak Zu tu masuk ubat kul 11 pagi.. ubat pill tau bukan cecair.. stat zohor dia dh stat sakit.. depan mata aku saksi mcm mane seksanye kene induce.. seriau hokeyyy.. sbb aku masih belum rasa ape², aku byk tlg tenangkan Zu.. soh dia zikir byk².. tarik nafas dlm² masa contraction dtg.. Zu ni masuk anak ke 2.. kesian aku tgk Zu tahan sakit masa contraction.. sampai merengkot².. lepas asar si Zu makin tak keruan.. korang byg kan masa contraction dia dtg, dia pegang tangan aku kuat² tahan sakit.. nangis toksah cakap la..  aku hanya mampu tlg urut² belakang dia, bagi kate² semangat je.. 

Dlm kul 6 ptg nurse bagitau aku dgn Zu akan pindah ke kelas 1.. syukur.. tapi proses pindah tu masa kul 8 mlm.. masa maghrib tu keadaan Zu makin tak keruan.. aku soh dia zikir tapi dia cakap dh tak bole sbb asyik tahan sakit contraction makin kerap.. masa Dr panggil utk check bukaan, aku yg pakaikan Zu selipar dan papah dia ke bilik periksa sbb dia tak bole berjalan dah sbb sakit sgt.. sampai dia mintak kat Dr nak c-zer.. lps Zu masuk bilik tu, aku kemas² barang utk ke kelas 1.. 

Naik ke kelas 1, aku rehat² je.. sbb aku dh ade bukaan, seharian tu aku xde sape kacau.. cuma 2x amik bacaan jantung baby.. nurse kate baby aku kuat tido kat dlm.. hehehe.. malam tu selama dlm wad, aku banyak buat pernafasan utk turunkan baby.. lps tu buat squats.. sapu minyak EO Labor Blend tu kat bhgn perut, belakang pinggang, kaki.. then kul 9 mlm, Zu naik dgn baby boy.. alhamdulillah dia berjaya normal delivery.. katil dia depan aku.. seronok tgk baby org.. kecik comel.. Zu ckp masa aku tlg hantar periksa tu bukaan dia dah 8cm so terus admit LR.. tak lama lps tu dh deliver..

Lps borak dgn Zu, aku gi jenguk Kak Lin.. dia bersalin 3/3 via c-zer.. comel anak kak Lin baby girl.. hebat rezeki Allah.. anak kak Lin yg pertama dh umo 11 thn Allah beri rezeki ke 2.. Kak Lin pon tak sangka.. tp sbb umo Kak Lin dh 42thn - high risk pregnancy, Dr bg kebenaran ikat peranakan.. Kak Lin citer dia kene induced pitosin tapi bukaan stuck 6cm je & kak lin pon dh tak tahan sakit sgt so Dr opt for c-zer.. 

Mlm tu nurse bgtau esok pagi kalo bukaan masih 2cm aku akan kene induce.. kalo lebih xperlu induce.. so balik katil aku teruskan buat pernafasan dan squats biar bukaan ade progress.. waktu ni pon aku lom rasa ape² sakit.. risau wehh.. tp cuba jugak think positive.. 

sambung part 2 plak..

No comments:

Related Posts with Thumbnails