Sunday, October 28, 2012

MY C-ZER PANTANG WAY

aku dah merasa deliver normal & deliver c-zer..
pada aku biarlah normal dari c-zer sbb penjagaan after deliver leceh sket..
ni aku share sket cara berpantang base on pengalaman sendiri..
ekceli cara pantang ni yg normal pon bole folo ;)

hari first, sbb aku c-zer pagi so by noon kesan bius dah ilang.. tapi alhamdulillah aku x rasa sakit or pedih.. cuma seriau je takut jahitan terbukak.. doktor dah suruh aku makan dan jalan sket2, jgn baring je atas katil.. time nak bangun & turun katil tu mmg la sgt2 slow dan lemah sket.. pas magrib, nurse datang bukak saluran kencing & suruh aku pakai pad ngan spender.. nak angkat kaki punye la hazabb..tapi as long as xsaket sgt bersyukur.. breastfeed my baby feiyaz pon agak haru jugak la sbb xleh nak mengiring so tiap kali nyusukan baby kene duduk; dah ler nak bangun tu payah T_T so blakang aku mmg saket dan penat..

2nd day, doktor bukak plaster tempat c-zer tu.. so far, seme ok; kencing ok, kentut ok, makan ok, tempat jahitan pon xde masalah.. mak aku buat air pegaga & markisar utk bagi tenaga dan kesihatan dalaman.. cewahh.. tapi aku pelik nape aku asyik lapar je pas c-zer so aku mmg makan je la time kat wad tu.. pihak spital bagi bubur je la tapi akuasyik soh kat suami beli roti & air milo sbb aku rasa cam xkenyang makan bubur.. hahah klaka plak kalo pikir balik..

bile dah balik umah, bermula la pantang yg sebenar.. seminggu aku xmandi sbb takut tempat operation xkering.. mmg xselesa sgt badan sbb main lap2 je.. hari ke-5 aku stat berurut selama 3 hari dan pakai bengkung.. pas urut tu badan rasa ringan jer sbb dapat bertungku.. c-zer bole je nak berurut asalkan xganggu tempat c-zer tu.. bengkung plak aku pakai jenis yg strap je mak aku punye..
pati ni aku makan hari2 selama 2 minggu.. tiap pagi pas brekfas misti mak aku dah letak tepi soh minum.. sib baik la tekak aku masih bole terima bau dan rasa harwany ni..

jeli gamat ni tukang urut yg suggestkan.. dia kata bagus utk orang2 operation.. sbb gamat tu fungsinye mempercepatkan proses penyembuhan luka.. jeli ni aku makan sampai abes sebotol selama 2 minggu.. buat sapu kat luka luar pon bole..
dasat tak ruper dia? mak aku xde nak siang2.. terus campak dalam kuali je goreng.. tapi sebelum tu dia rebus dulu kasi ikan ni kluarkan lendir so lendir2 tu aku kene minum.. pehh bau dan rasa dia lebih 'hebat' dari pati harwany hokey! then yg goreng ni for sure la aku kene makan dgn nasik panas.. kicap adelah DILARANG sama sekali sbb nnt parut ko berbekas hitam..
selain Tanamera, aku pakai mende alah ni pas mandi.. lotion mustajab utk sapu kat perut biar buang angin; krim haruan aku sapu kat tempat c-zer utk keringkan luka & minyak herba tanamera ni aku sapu satu badan biar panas xmasuk angin takut sejuk nnt kene bentan..

2 minggu terawal pantang mmg aku rasa diri aku ni 'busuk' dan selekeh sbb kene pakai mende alah ni seme.. tapi bagus jugak sbb suami xdatang dekat >:D hihihihi.. lagipon aku pantang ni dok bilik seperate dari suami ngan anak2.. so bole la aku berehat aman bahagia dengan baby Feiyaz je sbb Arsyad & Qayla encek Abie yg handle seme..

but sampai skang aku AVOID ayam, telur dan seafood kecuali ikan la.. sbb diorang ni bole buat tempat jahitan tu gatal2 dan lambat kering spashly luka bahagian dalam.. skang aku dah xpakai lotion mustajab tu tapi ganti ngan lotion Felinna.. tetap panas tapi wangiiiii.. krim haruan pon aku still apply & tambah lagi dgn pil makan dari produk yg sama utk luka dalaman.. buah oren pon hari2 aku bedal utk vitamin C sbb bagus utk penyembuhan dalaman juga..

okey, slamat berpantang ;)

1 comment:

Fairus Basir from The Juggling Queen said...

Ina,

Thank You so much sebab update pasal cezar ni. Aku maybe kena cezar jugak.. isk..isk.. pasai apa.. hang baca la kat blog aku baru hapdate. :)

Related Posts with Thumbnails