Monday, October 01, 2012

CERITA C-SECT

as korang tau, aku nye delivery adelah planning c-sect sbb breech presentation.. ewahh ayat ikut dlm surat dokter.. so ahad lepas pepagi buta aku dah jejak HSA.. berkobar-kobar ni nak masuk wad.. sampai xbrekfes.. time kat bhgn pendaftaran, aku memang mintak wad kelas 1 & sib baik dapat.. taraaa luaskan bilek aku? bilek ni sharing 2 katil.. ade ekon, tv, toilet luas, tong sampah pon sampai 4, sinki 2 luar dalam, layanan  dari atenden - nurse - sister - doktor pon firstt classss~ series aku rasa sgt2 di pampered time kat sini.. xkisahlah nurse ke, dokter ke, seme akan cakap 'sori ye, maaf ye.. nak injek ni sakit sikit..' at least aku xde la mimpi ngeri masuk spital gomen ni.. yg aku ngeri nak c-sect je.. heheheh
Makanan pon ok.. ni makanan org yg belom c-sect lagi ye.. nasi ayam black pepper tu.. pastu malam sebelom di suruh pose, aku mintak abie belikan nasi goreng paprik.. haahah melantak sebelum pantang..

tengah malam ade MO (medical officer @ doktor yg freshie) datang nak cucuk wayar drip.. aishhh ngeriii tengok jarum yg panjang tu.. sib baik sekali try trus dapat.. kalo x mmg aku nanges la jawabnye..

pastu kul 4 pagi nurse kejut bgtau aku orang first yg akan masuk OT (operation theater) kul 8 pagi.. lega weh dengar sbb aku tammo lambat2 kene bedah sbb xnak pose lama2..  nurse bagi baju putih utk pakai time ke OT.. arghhh mak dah xkeruan bile kenang nak kene potong2 ni.. 

kul 7, sesiap mandi, nurse datang nak masukkan salur air kencing.. masukkan drip.. kasi minum air gula utk elak gastrik dan sesiap di sorong ke OT.. masuk je OT, terasa kesejukkan mencengkam sampai ke tulang hitam.. ecece ayat dramatik sket.. tapi diorang ade alat pemanas letak kat tepi aku so aku rasa selesa je.. pastu pakar bius dah stat injek2 ni.. pergh time bius tu mula mengganas, terus aku rasa nak muntah.. kepala trus cam weng.. tapi aku rasa doktor letak ubat tahan muntah kot sbb selang 5 minit, aku dah rasa normal balik.. 

babak seterusnye sah2 la kene potong & jahit.. sedar2 nurse bawak baby tepi aku soh bgtau jantina anak.. owh aku dengar dia nanges time kluar tu :) sbb aku amik spinal, separuh sedar.. kat gomen x digalakkan amik pengsan penuh sbb risiko pada ibu..
akhirnye nitemare berakhir.. bile bius dah ilang, mmg rasa nyilu dan berat je perot.. nak gerak mmg lembab la.. paling sadis time nak breastfeed baby sbb xleh nak mengiring so kene duduk.. sakit pinggang TT__TT.. sampai aku xtahan tepon abie kul 3 pagi soh tolong jaga baby sbb baby ni memalam taknak tido.. siang kemain berdengkur (tipu je hehehe).. sib baik nurse yg jaga wad tu bagi masuk kejap.. bole la aku rest..

by petang isnin tu, aku dah bangun dan berjalan sbb dokter mmg soh kite gerak.. Allah je tau perasaan aku.. haihhss kesimpulannye c-zer ni mmg leceh.. banyak kene cucuk sbb pas operate pon kene injek cair darah byk kali..  lom kire cucuk lain.. sbb tu aku lebeh rela sakit bersalin normal dari c-zer.. tapi ye la rezeki anak kan lain2.. so kali ni merasa la kene potong.. huhuhuhuhu

aku stay HSA selama 4 hari 3 malam.. czer mmg lama sket diorang tahan sbb nak monitor.. timer kaseh pada abie temankan sayang ye.. sib baik la HSA ade sediakan bilik sewa rm5/sehari.. bilek pon selesa cam bilik wad aku just diorang share 6 orang.. cam wad kelas 2 la.. tp murah giler kan??? kalo tak, harus la encek abie tido dalam kete.. hihhihihi.. yg paling aku bersyukur, seme bil adelah FOC.. jimat.. tq kerajaan malaysia ^__^

2 comments:

. i . n . a . z . said...

Takutnya kalau kena Csect. Ngeriiiiiii. Neway, congrats utk new baby. Nama apa

efa fairuz said...

wuiii ngerinya c-sect.. tapi asalkan dua dua baby n mak baby selamat, apap un tolak tepi kan..

aku pun suka je spital gomen wad 1st class.. ada GL kan boleh request.. kalau bayar pun ubat ubatan je.. hewhew.. tq gomen..

selamat berpantang darling.. ;)

Related Posts with Thumbnails