Monday, February 07, 2011

cont - SI KENIT 'Q'

dah 5 hari usia Qayla.. oh sebutannye adelah 'kai-la' bukan 'k-la' ye.. orang tua2 kate kalo nama tu xserasi ngan bb, dia akan meragam. so far Alhamdulillah Qayla ok je.


sebenarnye aku nak taip pasal proses kelahiran Qayla yg tidak sedramatik kisah abgnye Arsyad. time Arsyad dulu aku pecah air time dinner kat luar. dah la dinner naik motor so otw balik umah mmg basah lencun motor Abie. tapi time Qayla plak, aku turun darah yg penuh spentot time jenjalan kat JJ Bukit Indah. tapi skali shot tu je la kuar darah byk. lepas2 tu just sket2 je. then kul 10 mlm baru aku rasa contraction. so siap2 beg seme then aku masuk tido. sbb aku bajet nk gi spital pagi esok je sbb dah tau kalo awal2 contraction ni mmg xde maknenye ko nk pegi ngadap spital. misti bukaan baru 1-2cm or lom bukak langsung. baik aku sunggle2 bawah ketiak abie dulu menahan contraction. kul 4-5 pagi contraction dh makin mengganas. every 5 minutes wave dia dtg. bangun subuh, mandi & sarapan nasi puteh panas ngan telo goreng. penting ocay utk tenaga nk meneran nnt. satu je la sikap aku yg terpuji ni; bab makan mmg xde hal walaupon tgh saket contraction tetap selera makan. aku takut kalo xde tenaga kang, teran2 bb xkuar, nnt kite jugak yg tensen, nnt bb kene tarik pakai alat, dah rasa lg xbesh kan? lebeh haru kalo teran2 bb xkuar, takut bb lemas kene plak c-sec. so aku tanak amik seme risiko tu. makan bukan susah pon kan?


8.00 am
aku dah sampai depan wad bersalin. mak gad baru bukak grill. aku terus je la register ape yg patut. bile cek bukaan baru 3cm. aku bajet misti tengahari baru setel ni. pergh lame lagi aku kene tahan sakit yg semakin dasat ni. rasa nak nanges di situ. gi tuko uniform pink, trus kene masuk labour room. cam biasa la wat CTG. nurse kate contraction aku mmg kuat. so diorang xjadi nak masukkan air yg utk cepatkn contraction tu (aku xingt nama dia). kali ni wave dia dtg 2-3 minit sekali. perghh Allah je tau saketnye. tapi kali ni aku masih bole tersenyum dan berbual dgn nurse dan berzikir dgn tenang. xmacam time Arsyad dulu; mmg rasa cam nak meraung je.

9.00am
saket dah makin menggile. aku dah menggigil satu badan. ape je yg nurse buat kat aku seme aku pasrah je. tapi aku mintak gak pain killer sbb xtertahan jugak saketnye. nurse soh pakai aternok (abaikan ejaan yg mmg aku xtau) oksigen yg bole kurangkan saket. aku pakai2 xde pon kurang saketnye. tensen plak aku. last2 aku letak tepi je bende alah tu. redha je la ngan kesakitan yg datang ni. nurse pon gelakkan aku sbb xreti pakai. time Arsyad pon dulu aku xpakai ape2 painkiller. mmg 100% pure pain delivery. so aku rasa aku boleh! bile cek, bukaan dah 6cm. nurse kate baby aku sgt aktif sbb bukaan cepat bukak.

10.00am
cek lagi dah 7-8cm. Alhamdulillah, xyah aku tunggu sampai tengahari. aku pon dah rasa nak meneran je. so tepat jam 10.20pg, bb Qayla pon menjenguk dunia. suara dia nyaring betol time kluar. Arsyad dulu aku langsung xdengar dia nanges. paling kelakar, Abie xsempat masuk pon utk teman aku deliver. time Abie tgh isi borang la Qayla kluar. Nurse kate aku teran 1 shot je trus bb kluar. syukurnye ya Allah. nurse2 kat situ sampai mintak maap kat aku & Abie sbb xsempat panggil Abie masuk. aku cakap xkisah la asalkan seme selamat.

Kami namakan dia Izz Qayla Azzahra yang bermaksud kekuatan : pandai berbicara : luar biasa dan cerdas. semoga dia menjadi seorang kakak yang dapat memimpin adik2nye nnt. Insya Allah. nway pandai btol Qayla pilih tarikh 2/2/2011. aku sendiri xbajet akan bersalin dalam tarikh tu

3 comments:

lia said...

tahniah beb...

da 2 anak ko..... aku jeles uhuks..

efa fairuz said...

wahh tahniah.. rasenye pengalaman ko beranak anak kedua lebih kurang sama ngan aku..sakit yg tahap menggigil2 tak tahan siap mintak painkiller dr nurse sampai nurse gelakkan aku..die ckp dah bukaan besar mane buleh nak bagi painkiller dah.. aku pun dulu meneran 1 shot jugak..tapi aku ketuban air yg seken ni, si paih dulu aku ketuban darah.. terbalik ngan ko..dedua sakit aku penah rase..mmg kalo ketuban darah sakit die berdenyut2 huhu taktahann..

anyway, tahniah!!!!! dapat baby girl dah korang.. selamat berpantang! tak sabar nk tgk baby ko besar..mesti cun!

Ms.Rainna said...

lia: ade rezeki ko nnt ;) insya Allah. setiap yg terjadi ade hikmah tersembunyi

efa: aku rasa dedua bersalin ni lebeh kurang sama sakitnye..just si adik ni cepat bukak.. amin~ anak2 kite seme molek2 deh ;)

Related Posts with Thumbnails