Tuesday, March 11, 2008

Happy 2nd month burfday!!!

2 month has passed oredi..Alhamdulillah

so far Altamis sehat.. just a week ago he catched a slight fever.. tp tu pon aku rasa sbb aku try makan jamu.. then skang aku x berani nak stat makan jamu takut Altamis 'panas' coz aku BF..

paling aku risau pasal bunyik2an lendir dia kat sekitar hidung tu.. tp after went to c pakar at 2 clinic, akunye worried reduce la sket coz Dr. kate baby ok.. peparu n pernafasan dia seme normal..lendir2 tu sebenarnye normal for infant 0-3 months n akan ilang naturally..phewwww!!!

skang Altamis suka tido meniarap.. ekceli auntie zara yg ajar aku bout tido meniarap.. memula aku cam x konfiden je tp after few trial & error, tido meniarap ni prektikel jugak.. bb Altamis lebeh tido lena n x terkujat2 cam slalu if dia tido telentang.. but still aku aware la coz aku bace beberapa artikel pasal sudden infant death syndrom (SIDS) & salah satunye cause by tido meniarap.. so tiap kali bb Altamis tido meniarap, aku selalu la tengok2 dia; takut2 kalo dia tersembam muka sbb skang bb Altamis dah pandai alih2kan paler dia evendo tengkuk dia not fully kuat lg..

N now aku semakin enjoy BF.. dulu mmg la rasa burden sgt kasi BF ni.. sampai almost gave-up n nak kasi FM je.. tp hasil kata2 ransangan mak tercenta 'jgn kasi susu botol, kasi susu badan je..pahala besar kau dapat!'.. still terngiang2 kate2 azimat mak membuatkan aku terus bersemangat kasi bb Altamis BF.. Alhamdulillah.. seperkara lagi aku full-time housewife so aku lagi senang banding ibu2 yg bekerja coz I dun need to pump out my milk.. so bile bb Altamis nanges je nak susu, tadaaa!! fresh from mommy's 'mountain' hohohoho!! **always joking ngan bb Altamis saying 'rileks la anak mommy, xlari gunung mommy dikejar!' hahaha!!! oppss~

bb Altamis makin 'macelin' skang.. teringat lg time dia lahir wif weight of 2.45kg, tangan, kaki & badan bb Altamis rasa macam sgt halus & kecil.. plus dia premature.. but Alhamdulillah dia x masuk incubator ke ape.. Allah telah kurniakan aku & hasben bb yg sehat n cumel.. syukur sgt!

ekceli, I got lots of sweet memories with bb Altamis since he's in my womb.. ngan dia la aku gi test KPLI, gi interview KPLI, g test cekgu MRSM, got full mark fasting in Ramadan & quite miracle bb Altamis kluar in 35 weeks of preg (kalo ikut perkiraan baru 8 bulan dat time) without any complication.. plus evendo aku liking (pecah air ketuban), Dr. gave me 3 days to berjimba-jimba (walaupon terpakse stay spital) b4 had to do enduce session which aku xkena pon enduce coz pagi hari ke-3 tu bb Altamis dah stat buat contraction.. cam tau2 je mommynye berdoa supaya xkene enduce.. kalo nak tau, all d way dat 2nd night, I talked to bb Altamis (in my womb) ask him to make his way out which Allah dah buat laluan untuk dia.. & he just need to force himself to find the path to see me; his mother.. aku cam kinda pujuk bb Altamis in da womb to kluar coz mommy & ayah nak jumpa, atok n nenek pon xsabar nak jumpa dia.. n saying dat his ayah oredi bought him lotsa gift for him.. bile ingat detik2 tu rasa cam sgt sayu dan miracle, syukur pada Allah..

#Esok check-up bb Altamis n kene injek.. xcited nak tau bape berat dia :)

No comments:

Related Posts with Thumbnails