Thursday, May 10, 2012

REZEKI ALLAH

3.47pm... aku masih tercatuk kat bilik guru ni.. sambil layan lagu 'coming home part II'.. syahdu gitew..

time aku skrol down incik fesbuk ni tetiba mata aku tertancap gamba yg sungguh2 menyentuh jiwa aku paling dalam.. (pergh ayat bole jadi karangan dlm SPM yeh).. 

lagu syahdu + gamba sentuh jiwa = air mate berjuraian!


tetiba aku terfikir bab rezeki.. slalu orang pikir rezeki itu dari sumber duit.. tapi if dipikir2 sebenarnye rezeki ni Allah bagi dalam pelbagai cabang..

dulu masa memula baru stat kehidupan hubbywifey ni, aku slalu gak sedeh sbb kewangan kami xberapa kukuh.. masa tu mmg xterfikir pasal saving ke etc.. tapi bile dah ade anak, baru la sgt2 terasa bile kewangan agak tegang.. slalu la sedeh/murung/nangis bile pikir bab duit.. sampai tahap aku pikir nape Allah uji aku camni..

tapi skang, biler aku makin menginjak dewasa, makin matang dalam menyusunatur kehidupan, sesungguhnya aku sangat2 bersyukur pada Allah walaupon kewangan keluarga xde la meriah mane pon.. bile pandang keliling aku, aku sedar still ramai lagi yg lebih malang dari aku..

aku bersyukur sbb Allah bagi aku rezeki :
  • anak.. sbb masih ramai lagi pasangan yg dh bertahun2 kawen masih lom ade anak.. org byk duit tp xde anak..
  • suami yang sgt2 penyabar dgn kerenah aku.. TQ dear hubby..
  • anak2 yg sihat.. sbb ramai org yg byk duit tapi anak2 diorang ade sakit yg perlukan rawatan mahal
  • kerja tetap.. sbb masih ramai yg masih xde keje tetap
  • sentiasa cukup makan/pakai.. kitorang mmg bab makan xberkire duit.. abes duit pon byk kat makan :)
  • dan byk lagi yg aku tak terfikir kat sini
Alhamdulillah.. terima kasih Allah 

3 comments:

. i . n . a . z . said...

me too. aku pun bersyukur jugak. walaupun kehidupan tak mewah, trapi masih mampu bawak anak anak jalan jalan, beli mainan, beli baju etc.
kadang kadang terpk jugak, kenapa la tak jadi kaya raya. tapi bila pk balik, ramai je lagi yang berada di bawah .

efa fairuz said...

aku pun sama macam ko. duit ade, keje ade, tp x mewah2.. [enat mengeluh..sampai la satu hari, mata aku terbukak tgk org kaya yg hati dia x senang, org yg kawen ngan org kaya tp kena cerai (adik ipar aku).. hmm..so rezeki ni Allah bagi dalam macam2 bentuk.. kebahagian pun rezeki. anak pun rezeki. cukup makan pun rezeki. apa yg kita ada ni mmg cukup2 utk kita yg Allah bagi. kan..

alhamdulillah.

Ms.Rainna said...

Inaz:
betol tu.. dulu aku pon pikir camtu tapi skang dah terbukak mata rasa syukur sgt..

Efa:
Tu la.. hasben pon citer pasal bos dia mmg kaya giler tapi anak xde.. ade yg hidup tak bahagia even duit kepok2.. cukup segala keperluan, tu la rezeki :)

Related Posts with Thumbnails