Thursday, May 08, 2008

BREAST FEEDING


1st of all, kongret to my frens yg dh deliver their babies & each time aku akan pesan soh dorang BF..sbb aku rasa BF itu sgt INDAH!~

to be frank..cakap telus dr hati..

time b4 aku deliver baby, aku takot sgt kalo aku xde susu coz my mom camtu.. she tried so hard to have BM tp fail sbb doc kate hormon my mom terlalu tinggi even pil hormon perancang pon x setinggi my mom.. my mom oso dun take any pill ke etc utk family planning; thanks to her high hormone :D.. tp aku mind set kan insya Allah ade susu kalo we keep thinking bout BM ni.. sbb aku mmg nak BF my baby..

bile Arsyad lahir, d 1st milk he tasted adelah formula milk.. biasa la tu kot kat spital.. tp selama 3 hari kat spital, Arsyad refused nak latch on my breast.. badan, otak aku sgt penat! selama tu jugak dia x minum ape2.. tp I tried so hard pressing my breast nak kluarkan susu sampaikan orang sebelah2 tgk semacam sbb dorang seme ok je nenenkan baby dorang.. bile susu aku kluar setitik demi setitik, aku titikkan dalam botol jadikan stok.. akhirnye dapat 0.1-0.2oz pon aku dah syukur.. aku sisipkan kat bibir Arsyad soh dia rasa susu ibu.. masa tu aku sayu sgt sbb Arsyad premature & macam2 aku pikir sbb Arsyad terdedah dgn macam2 risiko.. sbb tu aku gagahkan jugak BF dia.. kalo nak pikir penat, Allah je tau!


masuk seminggu, 2 minggu n so on.. aku rasa sgt penat melayan anak kecil ni.. biasa la tu newly mom misti facing dis kind of dilemma.. tido x cukup, badan dan otak yg leteh.. tambah lg masuk 2nd week, aku dh stat pantang sorang2.. rasa sgt hopeless.. selalu jugak aku nanges.. mmg aku dh nak give-up BF sbb terlalu penat..

BUT setiap kali aku tanye mak aku, dia akan jerit kat phone x kasi aku FM Arsyad.. mak aku la yg jadi salah satu tunjang kuat for me to keep BF my baby sbb dia dulu x BF coz ade sbb kesihatan..selain tu aku call kawan2 aku tanye pasal BF ni.. some of them FM.. aku byk berfikir either nak FM ke atau BF.. aku serfing internet carik info pasal FM & BF.. aku wat comparison dan akhirnye aku decided nak terus BF Arsyad..

sebenarnye susu ibu ni adelah anugerah terindah Allah.. aku dh nampak dh keindahan tu.. sbb tu aku stick to BF..antara keindahannye:
♥ masuk hari 3-4, Arsyad nampak cam kuning dan aku teringat kalo baby dh nampak cam nak keje joundis, kene byk minum air.. aku sedaya upaya BF Arsyad sebanyak yg bole & luckily Arsyad mmg kuat minum! bile aku g spital check, resultnye 'paras idung' nak kene joundis.. tp lepas 1-2 hari Arsyad sehat dan x kene joundis! aku nanges sbb kemujaraban susu ibu ni..

♥ baby premature byk terdedah ngan penyakit spashly lung infection sbb tu aku BF Arsyad bersungguh2 & sampai skang Arsyad sgt sehat! Alhamdulillah (xcept time kene injek la demam 1 hari)

♥ walaupon Arsyad lahir wif 2.45kg tp umo sebulan his weight is 4.2kg! sampaikan nurse cakap berat Arsyad naik cam roket :D

♥ even some say that susu ibu ade antibiotik yg xde kat susu formula sampai bole titik dalam mata anak kalo mata dorang saket! believe it or not

♥ bole berjimat!!! masa, DUIT dan tenaga.. FM quite xpensive lor


pada sape2 bakal ibu atau ibu2 sendiri, set mind korang akan ade susu badan.. kalo memula baby xnak isap breast, pakse dan ajar dorang utk latch breast.. hardworking pays! sbb nnt bile baby tanak breast feed, production susu akan kurang.. bukan breast kite xde susu tp kite sendiri yg setkan susu tu byk ke tidak.. jgn sesekali cakap 'aku mmg xde susu & baby aku pon mmg tanak susu badan' i hate people who say 'baby mmg xnak susu badan'! sebenarnye kite kene usaha lebih supaya baby kite pandai menghisap breast.. some mothers terlalu ikut perasaan penat so bile baby susah nak latch, terus cakap baby tanak susu badan.. JANGAN SALAHKAN ANAK KECIL YG TATAU APE2..

also bile ade yg cakap 'breast ko besar banyak la susu, breast aku kecik susu x cukup'..related ke???relevan kah??? tu jenis orang narrow minded hokey.. macam mommylyssa cakap, there’s no such thing as susu banyak or susu sikit.. yeah mmg annoying!

susu badan ni cam kilang la.. kalo byk permintaan dr market si kecil maka byk la keluaran n productionnye.. kalo permintaan makin lesser n lesser maka makin sikit la production susunye.. get the math?

aku just share ape yg penah aku rasa.. lain ibu lain xperience :) ape pon sile la breast feed si kecil anda!

No comments:

Related Posts with Thumbnails