Saturday, July 19, 2008

Sharing is Caring

aku sedang melompat-lompat blog when i found this great (and even touching) infos.. no offense to FM mother but aku just nak sharing bout kebaikkan susu ibu..that's all.. for more infos gi Dr.Shiha's Blog

Kisah tiga ibu

Ini juga merupakan paparan yang menarik untuk ditafsirkan. Terdapat tiga wanita di dalam gambar ini. Wanita yang kiri sekali memberikan anaknya susu formula melalui botol. Wanita tengah adalah seorang ibu yang sedang mengandung. Wanita ketiga pula seorang ibu yang menyusukan bayinya dengan susu ibu.

Jika diperhatikan sehalusnya, dapat kita lihat bahawa tiada ‘eye contact’ atau perhubungan mata antara wanita pertama dengan anaknya yang menyusukan susu formula itu. Ibunya asyik memandang ke arah lensa kamera untuk memastikan wajahnya menarik ketika gambar diambil. Dia langsung tidak memandang wajah anaknya yang sedang menyusu, dan si anak pula sibuk memandang ke arah lain tanpa memperdulikan ibunya.

Ibu ketiga (ibu yang memberikan susu ibu) pula adalah sebaliknya. Beliau langsung tidak menghiraukan lensa kamera kerana lebih asyik memerhatikan bayinya yang enak menyusu. Bayinya juga turut memerhatikan ibunya dengan penuh kasih sayang. Mereka berada di dalam dunia mereka sendiri seperti dua insan yang bercinta. Inilah penangan susu ibu. Hanya mereka yang pernah menyusukan bayi mereka yang sepenuhnya sahaja memahami perasaan ini.

Manakala ibu kedua pula sibuk memikirkan ketika bayi yang bakal dilahirkan kelak, ibu yang mana akan dicontohinya? Ibu pertamakah atau ibu ketiga?


SEKEPING GAMBAR SERIBU EMOSI - Seorang ibu bersama anak kembarnya

Ini gambaran benar. Tiada penipuan grafik, tiada ‘editing’ dibuat pada gambar ini, tiada ‘superimpose’. Ini adalah seorang ibu dari negara dunia ketiga yang telah diberitahu bahawa dia tidak akan mampu menyusukan kedua – dua anak kembarnya. Jadi dia telah memilih untuk menyusukan susu ibu pada seorang bayi, manakala seorang bayi lagi diberi susu formula. Masalahnya, ibu ini datang dari keluarga yang miskin. Dia terpaksa mencairkan adunan susu formula itu untuk mencukupkan jumlah kekerapan penyusuan anaknya. Air yang digunakan untuk membancuh susu formula itu belum tentu bersih atau direbus sebaiknya. Peralatan seperti botol susu, puting susu dan lain – lain belum tentu tahap kebersihannya. Maka inilah hasilnya, bayi yang diberi susu badan membesar dengan baik sekali, manakala bayi yang diberi susu formula mengalami masalah ‘failure to thrive’ atau tumbesaran yang terbantut. Inilah kenyataannya…

Oleh itu, jelas sekali bahawa penyusuan susu ibu merupakan pilihan terbaik untuk pemakanan bayi. Perkara ini telah ditegaskan di dalam Islam sejak kira – kira 1400 tahun yang lalu apabila dua ayat Al-Quran telah diturunkan hanya semata – mata untuk menerangkan panduan mengenai penyusuan susu ibu kepada bayi.

“The mothers shall give suck to their children for 2 whole years, for those who desire to complete the suckling, but the father of the child shall bear the cost of the mother’s food and clothing on a reasonable basis… And if you decide on a wet nurse for your children, there is no sin on you, provided you pay what you agreed on a reasonable basis.” ( Al-Baqarah: 233 )

“…And if they are pregnant, then spend on them till they deliver. Then if they give suck to the children for you, give them their due payment.” (At-Talaq: 6)

###ni buatkan aku semakin berkobar-kobar utk BF Altamis sampai 2 tahun..insya-Allah

No comments:

Related Posts with Thumbnails