Saturday, December 11, 2004

dah seminggu aku kat Johor.. and now aku kat Batu Pahat.. Jumaat aritu, Tok Anjang (nenek sedara Danny) meninggal.. Innalillah.. tak sangka aku arwah dah pergi.. cam terasa baru semalam aku berbual2 ngan dia.. dia meninggal sbb sakit tua.. tp dr citer yg aku dengar dr mama agak sedeh.. arwah tader anak betul tp ader anak angkat.. tp saat dia sakit 3 thn dulu, anak angkat atau cucu dia tak penah nak bela.. mama Danny yg susah payah amik dr hospital dan jaga sampai arwah tader.. kate mama, lebeh kurang seminggu before dia meninggal, arwah selalu tenung pintu bilek cam menanti kekasih yg tak kunjung tiba.. and sejak2 tu jugak arwah selalu kate ade org datang jenguk dia.. dan org2 yg jenguk dia tu adelah org2 yg dah tader.. Subhannallah kuasa tuhan kan.. lagipon org kate tu bende normal bagi org yg mmg hampir pada ajal.. tapi syukur Alhamdulillah sbb arwah pegi ngan aman pagi Jumaat.. masa mandikan semer pon, senang tader masalah.. aku ngan Danny pon sampai dekat kul 4.. sbb kitorang bertolak dr Pontian kul 2 lebeh.. time hari Jumaat tu pon aku tetiba rasa nak pakai baju kurung putih.. ruper2nye petanda aku akan melawat org mati.. masa aku sampai, anak angkat arwah, makcik Esah ade ngan anak dia kak Ina.. cuma pakcik Zul jer tak dtg sbb alasan dia, arwah tak sayang dia.. makcik Esah menangis, kak Ina menten jer.. tapi kate mama time mandikan arwah, kak Ina langsung tanak sentuh arwah.. sampai ati kan.. pastu tetiba mintak kunci rumah arwah dgn alasan nak kemaskan rumah yg hampir 3 tahun ditinggalkkan kat JB tu sbb lepas arwah saket, arwah tinggal umah mama kat BP ni.. cam tah hape2 tah.. tak sampai sehari arwah meninggal, kak Ina tu dah sebok2 pasal harta.. kalo ikut fara'id, anak angkat mane ade hak.. tah ler..

ape2 pon aku mengambil iktibar dr kisah nih.. aku sedeh kenangkan kisah Tok Anjang.. semoga roh nya dicucuri rahmat Allah.. Al-Fatihah!~

No comments:

Related Posts with Thumbnails