Sunday, February 01, 2009

KPLI

kali ni adelah kali ke-3 aku apply kpli
memula apply tahun 2005 tapi xberjaya utk temuduga. pastu tahun 2006, aku terlepas utk apply. then 2007 aku apply & berjaya sampai temuduga tapi xberjaya dapat kursus. alhamdulillah 2008 aku apply, berjaya sampai stage untuk pengambilan :) sangat eppy! aku mmg bersyukur sbb sepanjang aku apply ni, aku langsung xde beli ape2 buku rujukan tentang kpli. sbb aku rasa xperlu. aku cuma berusaha yang terbaik. lagipon kali ke-3 ni spesel sket dr tahun2 sebelomnye sebab kali ke-3 ni la semenye aku lone ranger. gi mtest, gi interbiu seme aku gi sendiri sbb mr.gits keje. kalo x sebelom2 ni semer dia ade teman.


nape aku nak jadi cekgu?
dulu aku mmg xde keinginan nak jadi cekgu. mak aku jer beriye2 soh aku jadi cekgu. aku pon tatau la nape. pas SPM aku ade gak apply TESL utk jaga hati mak tapi xdapat. pas abes U, aku keje jap as guru ganti kat klang sementara cari keje betol (tu pon mak aku juger pakse). dari situ la perspektif aku berubah. aku dapat rasakan ape yg cekgu2 aku pernah rasa time ajar anak murid. ko nak mereka berjaya. tapi malangnye aku ni kekurangan skill. rasa xbesh jer ajar anak orang membabi buta (walaupon ikut planner). so sbb tu la aku nak jadi cekgu. mebbe ade cakap keje cekgu ni senang tapi sebenarnye tidak seindah yang disangka. banyak songeh sebenarnye. aku malas la nak naip panjang2. sape jadi cekgu paham la ape yg aku maksudkan.


skang ni aku tengah dilemma. memula dah konfem nak anta altamis stay ngan mak ayah aku kat johor. tapi last minit mr.gits decided dia nak jaga je sbb xsanggup berpisah ngan anak teruna dia ni. lagipon banyak hal nnt bile anta anak kat kg. kami pon dah diskas ngan bs altamis & dia pon sanggup jaga 2-3 malam kalo mr.gits shift malam. terharu okey dengan sokongan mereka2 ini. aku pon pikir gak kalo anta kg nnt susah nak jumpa anak. better dia stay je sini, senang aku nak nengok.


hari jumaat plak, bile dh tau keputusan kpli, tetiba je aku muntah2, pening, etc. harus la aku cuak kalo tetiba pregnen sbb kalo pregnen xleh masuk kpli. aku sebenarnye konfiden aku x pregnen tapi bile dah masuk 2 hari aku asyik loya2 & muntah, goyang gak la. last2 gi gak test. alhamdulillah resultnye negatif. sangat relief yang amat! pastu arini mr.gits plak demam. aku rasa penangan dari keje strett aritu. harap2 dia cepat sembuh sbb selasa ni dah nak kene anta aku masuk maktab.


tahun ni mak ayah aku sangat eppy. 1st sbb aku berjaya dapat kpli. then adik 2nd aku dapat keje baik & 3rd adik bongsu aku dapat masuk mrsm. tambah plak tahun ni jugak adik no.3 aku akan abes stadi & jadi nurse gomen. ekceli mmg parent aku nak anak2 dia keje gomen. diorang xbape sokong kalo kitorang nak keje private. adik aku yg no.4 pon skang tengah amik tesl. adik no.5 aku plak mak aku dah plan pas spm nak masukkan kat medical gak. sementara adik bongsu aku pon bercita2 nak jadi cekgu. see??? nampak gaya adik beradik aku seme keje bhgn perguruan & perubatan je la. kekekeke!

No comments:

Related Posts with Thumbnails