Sunday, January 11, 2009

HAPPY 1ST BURFDAY!!!

arini kami balik pontian untuk celebrate besday Altamis.. kami buat kecil2 je antara famili :) sepanjang journey tu, Altamis tido sejam je pastu terus awake sampai la umah atok & nenek. sib baik dia dok diam je; bizi memerhati alam sekeliling. wahh anak mami semakin mature la :P kejap je masa berlalu. cam baru smalam je aku sakit2 nak bersalinkan Altamis ni. nak flashback x? hehehehe


09.01.08
petang tu siap2 nak balik KL semula evendo seme persiapan baby aku dh letak kt kg tapi mak soh aku stay je kg sebab kelmarin time pekse, doc kata akunye dh bukak 2cm tapi doc kata still normal; bole jenjalan, bole shopping2 seme. aku pon time tu xde plak perasaan cuak ke ape even dh bukak 2cm. mebbe sbb x rasa ape2 kot. aku cakap kt mak lagi 2 minggu aku balik sbb time tu due aku lagi 5 minggu. sampai kl dah malam so ajak mr.gits makan luar. tetiba POOP! air ketuban aku pecah! padan muke aku sbb tamau dengar cakap mak. huhuhu. balik umah capai je la ape2 yg patut. seme mr.gits buat sbb aku dh tercegat je dlm toilet sbb air aku keluar mencurah2. kul dekat kul 10mlm masuk spital. doc cek seme dia kata ok. xde rush2 nak potong ke apa. doc kasi 3 hari; kalau hari ke-3 xde contraction, dia akan masukkan ubat, kalo ubat xjalan baru potong! huwarghh seriauu plis!


10.01.08
air ketuban aku dah x semeriah semalam. still running tp dlm small flow la. time ni aku dh xde mintak2 nurse pad; terus amik sendiri je sbb dh tau pad kat mane. hahaha. aku & ibu2 yg still ok2 ni di tempatkan bahagian bilik menunggu sbb hospital kekurangan katil dan wad sbb time ni ramai gilos yg nak branak!! ayooo harus saket blakang aku sbb dah duduk almost 24 hours! tapi enjoy gak la beramah mesra ngan ibu2 yg tgh tunggu nak deliver gak. macam2 citer & kelakuan bole tengok. hari ke-2 ni still xrasa ape2 contraction maka aku berjimba2 kat labour room tu. kul 9mlm akhirnya dapat wad so boleh la aku rest. sambil tu aku doa banyak2 supaya sok aku dah ade contraction. xnak masuk ubat plis!


11.01.08
kul 4 pagi aku terbangun. tetiba rasa cam dicucuk2 perut ni. rupanya aku dah ade contraction! wuhoo! aku eppy sbb xyah masuk ubat. berhasil gak sepanjang malam tu aku berdoa sambil bercakap2 dgn altamis dlm perut supaya keluar. aku cakap camni,
'Allah dah buat jalan untuk Altamis & sekarang Altamis kene cari jalan tu sendiri supaya ayah, emak, datuk, nenek bole jumpa Altamis. Walaupon Altamis xcukup umo (time ni dia 8 bulan) tapi mak tau Altamis seorang yg kuat sbb tu mak bagi nama Izz Arsyad Altamis yg bermaksud panglima yg kuat & sgt cerdik. Ayah, emak, nenek & atok dah x sabar nak jumpa Altamis. Keluar la sayang ya. Altamis mesti boleh cari jalan tu.' ayat tu aku ulang2 sambil usap perot. aku tau dia dengar sbb setiap kali aku cakap, dia gerak. perasaan tu mmg xleh gambar la. mmg syahdu sgt!


lepas 14 jam menahan saket yg 'besh bangat' tu akhirnya kul 6.20pm Izz Arsyad Altamis pon lahir secara normal without segala mak neka ubat tahan sakit. oksigen pon xde ok. mmg 100% rasa sakit tu. then, sebaik je dia keluar, nurse terus gi bawak ke lab sbb anak aku prem. xde la merasa anak kene letak atas dada. huhuhu. lagipon aku rabun so aku xnampak rupa anak aku camne time lahir. boley? so lepas sejam, nurse bawak semula anak aku yg dah bersih. aku sempat tanye nurse 'ni mmg betul anak sayakan? xkan tertukar kan dengan anak orang lain?' hahaha aku pon tatau nape aku bole bertanyakan soalan yg pelik itew. nurse senyum sambil cakap 'ni mmg anak awak. lahir2 je kita terus letak tag kat kaki dia. nampak ni nama awak ada'


so bermula la my journey to motherhood. tapi pelik la. time memula branak aritu nanges2 tamau branak lagi. la ni terhegeh2 nak peknen lagi sbb aku suda lupa kesakitan branak itew. hehehehe

No comments:

Related Posts with Thumbnails