Saturday, January 03, 2009

demam

2-3 hari ini terasa badan dia seperti agak panas
aku selitkan jari telunjuk & jari tengah di celah ketiaknye untuk cek suhu (kaedah manual), hmm tidak berapa panas
atas dasar tidak puas hati, aku ambil termometer lalu aku selitkan semula di ketiaknya (impian untuk beli digital termometer belum berkesempatan direalisasikan)
hurmm bacaan menunjukkan 36
masih normal, getus hati aku


malam tadi aku terbangun..
seperti biasa akan ku usapi ubun-ubun kepalanya..
aahh PANAS nih! aku sedikit kaget
aku mencapai termometer lalu membuat pemeriksaan
wahh 37 sudah!
aku goncang tubuh suami yang terlalu lena tidurnya
'ambilkan sapu tangan lepas tu lembabkan, anak kita demam ni!'
suami terpisat-pisat bangun sambil menuruti arahanku


pagi tadi aku beri ubat paracetamol. memandangkan suhunya baru 37, aku tidak membawa ke klinik sebab doktor pernah cakap 37 tu still ok. sekarang ini aku cuma memakaikan baju nipis & aku tuam kepalanya dengan kain lembab. aku biarkan dia tidur selama mana yang mungkin sebab itu salah satu cara menangani demam. masa mandikan pun, aku pakai air suam saja.


mungkinkah demam disebabkan GIGI atasnya sudah tumbuh? gigi altamis sudah 4 batang!

No comments:

Related Posts with Thumbnails