Wednesday, February 23, 2011

3.9KG YO!

Senin kelmarin genap 20 hari usia Qayla. Mak aku panggey Qayla dgn nama Siti Fatimah ko! Solehah gitew~ aku xkisah asalkan maksudnye baik2. senin lepas 'missy' (nurse) datang cek up. Diorang amik BP ngan tanye2 gitu je. pastu timbang sitecit ni. wah dah 3.9 kg berat Qayla. banding time dia lahir 2.9kg. Alhamdulillah asalkan dia sehat.

penangan susu badan agaknye. dulu time si abang Arsyad pon berat badan naik mendadak. dari 2.45kg trus naik cam roket ke 4.5kg time cek up sebulan. lagik ar missy terbeliak kjap. Alhamdulillah seme anak2 aku kuat minum. every 2 hours dah melalak nak nenen. Qayla pon kadang2 aku rasa lagi dasat. xsampai 2 jam dah nak nenen lagi. tu yg aku slalu gak pam buat bekap susu. loteh den! tapi demi anak den kuatkan semangat yo~

Arsyad umo sehari

Arsyad umo sebulan

paling kelaka, bile missy tu memula ingat Qayla ni boy. padahal aku pakaikan baju merah + pink + putih. sampai ati tau missy ni T_T mentang2 la anak dara ai botak dan berkulit tanned (xnak ni ngaku itam manis hehe) gelak2 je la missy tu bile dia tersalah teka. well baby ni kan time dalam hari mmg kadang2 kalo pakaikan baju tshirt ngan sluar mmg susah nak teka gender spashly kalo botak. (ayat nak sedapkan ati)

paling aku bersyukur sbb aku adelah di antara ibu2 yang diberi peluang dan kemampuan oleh Allah untuk breastfeed anak2 aku. masa time Arsyad dulu, aku dh hampir2 give up utk bf dia di awal kelahiran sbb Arsyad xpandai nyonyot. penat giler seh nak ajar dia nyonyot! tapi sib baik mak aku ade sebagai penguat semangat. hari2 aku suakan tetek je kat Arsyad. No botol! akhirnye dalam masa seminggu dia dah pandai latch. time Qayla ni xde masalah langsung sbb Qayla stat2 lahir je dah reti carik tetek. teleng2 kepala dia cari nipple. Qayla ni kecik2 dh pandai tunjuk perasan ko! masa awal2 bersalin 1-3 hari time susu aku susah nak kluar, kemain dia geget siap tarik2 lagi nipple aku sampai melecet dan luka coz geram susu xmo kluar. time tu pon aku dah ade aura2 give up nak nenenkan Qayla. tapi dah masuk anak ke-2 ni aku dah bole bagi semangat kat diri sendiri weh~ bangga kejap :P so walaupon nipple aku saket yg hazab time si tecit tu nenen tapi aku tahankan aje. nak beli nipple shield tapi tgh pantang xleh kluar plak. nak soh Abie bli takut dia tersalah bli. so just bare with the pain. omputeh kan kate No pain no gain bebeh~ so berkat kesabaran aku tu berbaloi. bile air susu dah flow cam biasa, luka nipple tu cepat je baik. aku langsung xletak ape2 ubat krim pon. berkat susu ibu jugak ni, jadi penawar sbb byk khasiat.

lagi satu, Arsyad dan Qayla xkena pon joundis aka kuning. Alhamdulillah syukur sgt. yang penting kene rajin nenenkan anak. jgn bagi alasan anak tido lama so ko xbagi nenen. cam aku, tipu la if sikap malas tu xde. mmg kadang2 aku malas juger. tambah plak pas beranak ni badan senang letih. tapi demi anak nak sehat, xsanggup nengok anak kene cucuk amik darah, plus xmo kene stay spital if anak joundis, aku terpakse lawan sikap malas aku. Anak tgh syok tido pon aku angkat kejutkan soh nenen yo! yo-yo-yo ko!

so untuk ibu2, jgn give up untuk breastfeed anak korang. BF ni mengajar kite supaya jadi sorang yg penyabar dgn tahap tertinggi. bukan seme orang senang nak BF. ade yg terpakse face macam2 dugaan. aku pon kene gak duga :) xrugi kite nenenkan anak. spashly kalo dapat xklusif breastfeed. lagi berbaloi2 yo!

4 comments:

efa fairuz said...

comelness! eh tapi nape ko tak letak gambar qayla sekali? hehehe

Ms.Rainna said...

bukan comelness efa, tp michelinness..kekeke.. gamba qayla tunggu la sebulan lebeh baru bole nampak beza..

a.k.k.e.m.a said...

i support you, i support breastfeeding..yo yo! hehe..

Ms.Rainna said...

hehehe tq atun!~

Related Posts with Thumbnails