Tuesday, June 05, 2007

kasih seorang ibu

2 minggu lepas 2 hamster betina aku beranak.. si kelabu & si hitam.. masing2 dapat kembar 6.. makanye semua sekali 12 eko.. rasa happy bile tengok makhluk2 baru tu.. si ibu masing2 bizi ngan anak2 dorang.. terasa betapa agungnye kasih ibu walaupon si kelabu dan si hitam itu cuma binatang.. setiap hari dorang mengelap badan si anak2, menyusukan dan memanaskan badan anak2..

tapi bukan itu pokok utama aku post bende ni.. ade tragedi yg aku kira menyayat hati berlaku 3 hari lepas..

pagi tu aku dapati si hitam hilang dr sangkar..anak2 dia menggeletek2 ke sana sini macam mencari ibu dorang.. cepat2 aku cari kat segenap penjuru umah tapi langsung tak nampak kelibat si hitam.. kesian aku nengok anak2 si hitam.. aku rasa dorang lapa.. aku try kasi minum air biasa tp anak2 si hitam tak pandai minum lagi sbb dorang still menyusu.. anak2 si hitam bunyik2 panggil mak dorang.. sedeh betol aku tgk keadaan tu.. 2-3 jam lepas tu, aku tengok condition anak2 hamster tu makin kronik.. masing2 dah tak bergerak aktif cam pagi tadi.. mebbe dorang terlalu lapa dan tak larat dah..namun si hitam masih missing

berasap otak aku carik solution.. aku terpandang kat sangkar si kelabu.. dia sedang menyusukan anak2 dia.. aku terpikir nak campokan anak si hitam kat sangkar si kelabu tapi aku takut kalo si kelabu xleh terima dan gigit sbb dorang nih lain2 jenis..

tapi memandangkan anak2 si hitam makin kronik, aku try letak seko2 anak si hitam dekat si kelabu.. mula2 si kelabu hidu2 dulu.. lepas tu terus dia jilat2 dan bersihkan badan anak2 si hitam.. lame2 pastu dia menyusukan anak2 'angkat' baru dia.. baru laa aku nengok anak2 si hitam makin ok.. dan aku tarik napas lega :)

hari2 aku nengok keadaan si kelabu.. dia tekun menyusukan 11 anaknye.. bayangkan lah kasih seorang ibu.. walaupon 5 lagi anak si hitam, tapi dia tetap menerima dan menjaga dorang cam anak dia sendiri.. hari2 aku peratikan si kelabu membersihkan anak2 si hitam cam anak sendiri.. how sweet.. aku rasa mebbe si kelabu anggap anak2 tu tak bersalah sbb anak2 si hitam ni mangsa keadaan.. sampai skang si hitam terus hilang tanpa dpt dikesan.. dan anak2 si hitam terus membesar bersama2 keluarga angkat dorang eventho dorang ni berlainan jenis ngan si kelabu..

Subhanallah..

No comments:

Related Posts with Thumbnails